تبلیغات
Pourjamali Blog - فیلترها
 
از نظر ساختمان فیزیکی اصولا فیلتر ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
1-فیلتر ژلاتینی: که به صورت ورقه های ژلاتینی رنگ شده با مواد دارویی ساخته می شود.
2-فیلتر مرکب: این نوع فیلتر ها از یک فیلتر با لایه رنگی ژلاتینی که بین دو ورقه شیشه اپتیک قرار دارد و با چسب به آنها چسبانده شده ساخته شده است.
3-فیلتر شیشه ای یکپارچه: این دسته از فیلتر ها در انواع محدودی ساخته می شوند و علت آن مشکل کنترل خصوصیات جذب طیفی به هنگام مخلوط کردن شیشه با رنگ است.

بسته به نوع کاربرد از فیلتر های دیگری نیز استفاده می شود که مختصرا چند نوع آن معرفی می شوند:

فیلتر پلاریزه: اشعه تند خیره کننده یا تابنده از سطوحی مانند شیشه، آب و سایر سطوح براق غیر فلزی، گاهی فیلمبرداری را با مشکلاتی مواجه می سازد که با استفاده از فیلتر پلاریزه مقدار اشعه تابیده شده را می توان کنترل کرد. مانند مواقعی که بخواهیم از عکس ها، نقاشی های براق، سرنشینان خودرو در پشت شیشه، ویترین مغازه و غیره فیلمبرداری کنیم.
فیلتر پخش کننده: هدف اصلی این فیلتر پخش کردن نور، تلطیف خطوط و لکه های تند است. به ویژه وقتی که از صورت یک بازیگر نمای درشت گرفته می شود. البته به علت زیبا سازی غیر طبیعی این روش امروزه کمتر از آن استفاده می شود.
فیلترهای نوری: کیفیتی مشابه پخش شدگی نور توسط فیلتر، اما کمتر مشخص را می توان با فیلمبرداری از پشت یک پارچه توری ( مثلا جوراب نازک ) به دست آورد. این تکنیک ها نه تنها برای زیبا ساختن بازیگر به کار می رود بلکه به منظور تلطیف کردن عمومی رنگ صحنه نیز قابل استفاده است.
فیلترهای مه: این نوع فیلتر ها که هدف اصلی استفاده از آنها ایجاد حالت منظره مه آلود از طریق پخش تصویر به ویژه در قسمت های پرنور آن است خیلی بیش از تور برای ملایم کردن تصاویر فیلم های رنگی به کار می رود.

مهم: اثر فیلتر به میزان نوردهی بستگی دارد، در شرایط نوردهی کم اثر فیلتر تقویت می شود و با نوردهی زیاد اثر آن کاهش می یابد. وقتی که یک فیلتر به تنهایی کیفیت مورد نظر را از نظر نور نداشته باشد می توان از ترکیبی از فیلتر های مختلف استفاده کرد. اما از آنجا که استفاده از بیش از یک فیلتر میزان نور دمای از دست رفته در سطح های فیلتر هوا را زیاد می کند و حتی ممکن است که از وضوح تصویر بکاهد خصوصا در فیلمبرداری رنگی استفاده از فیلتر باید به حداقل ممکن برسد. چرا که استفاده بیش از حد از فیلتر ممکن است به پوشش رنگی خاص منجر شود که تصیح آن هنگام پخش تلویزیونی بسیار مشکل است.

گردآورنده: ایمان پورجمالی

( بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است )





نوع مطلب : آنچه که یک فیلمساز بهتر است بداند، آموزش ها، 
برچسب ها : سینما، تلویزیون، فیلتر، آ»وزش، ایمان پورجمالی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com