تبلیغات
Pourjamali Blog - تکنیک ها و تدابیر تلویزیونی
 
در تلویزیون روش های شناخته شده ای برای تغییر صحنه وجود دارد. این روش ها عبور یا گذار یا وسیله بیان گذار از یک حالت به حالت دیگر نامیده شده اند. وسیله بیان گذار به صورت های مختلف برای تلویزیون قابل بهره گیری است.

1-کات: یکی از ساده ترین وسایل بیان گذار از صحنه ای به صحنه دیگر کات است که به صورتی غیر محسوس و فوری تغییر گذرا را انجام می دهد. کات عموما هنگام تداوم بازیگری، آشکار شدن جزئیات، کات کردن به صحنه های نزدیک تر، تغییر زمانی و مکانی، نشان دادن دو رخدادی که به صورت موازی و هم زمان در حال وقوع هستند، به ترتیب به صورت نشان دادن ابتدای یک نما پس از اتمام نمای دیگر و برای برقراری هماهنگی حوادث، کات های سریع مانند نشان دادن بازی بوکس و نزاع و کات های ملایم برای نشان دادن آرامش و سکون به کار گرفته می شود.

2-دیزالو یا آمیختن دو صحنه به هم: دیزالو یا آمیختن عبارت است از گذرا تدریجی از تصویری به تصویر دیگر. به طوری که نخست محو و به تدریج تصویر دوم ظاهر می شود. پدیدار شدن تصویر دوم به صورتی است که در یک نقطه روی تصویر دوم قرار می گیرد. دیزالو یا آمیختن دو صحنه، گذاری محسوس به شمار می رود که نشان دهنده تغییر محل یا زمان است. دیزالو نشان دهنده بستگی قوی میان دو جسم تصویری است.

3-سوپر کردن: عبارت از یک افکت تصویری است که دو تصویر یا بیشتر را از یک دوربین روی تصویر منبعی دیگر همزمان بر روی هم بر پرده نشان می دهد. این وسیله برای بیان صوت نیز به کار می رود. به طوری که افکت های صوتی از دو صدا یا بیشتر را همزمان روی تراک صوتی پیاده می کند.

4-فید این: عبارت است از وسیله بیان گذار از یک تصویر به تصویر دیگر. به طوری که تصویر به تدریج در پرده بدون تصویر ظاهر می شود. فید این را می توان به وسیله ویدئو سوئیچر و به طریق الکترونیکی در استودیوی تلویزیون به وجود آورد. یا هنگام چاپ فیلم در لابراتوار فیلم های اپتیکال آن را تهیه کرد. فید این اغلب برای صحنه آغازین برنامه مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله بیان همچنین به صورت ظاهر شدن تدریجی صوت رو تراک های صوتی-تصویری پیاده می شود.

5-فید اوت: عبارت است از وسیله بیان گذار مخالف فید این که به تدریج محو و به جای آن صحنه خالی ظاهر می شود. فید اوت به صورت الکتریکی و به وسیله ویدئو سوئیچر در استودیو تلویزیون فراهم می گردد یا در لابراتوار چاپ فیلم اپتیکال ساخته می شود. فید اوت معمولا در سکانس های پایانی به کار برده می شود. این وسیله بیان همچنین برای ناپدید شدن تدریجی صوت روی تراک های صوتی-تصویری پیاده میوشد.

6-پن به راست: حرکت پن به راست هنگامی است که لنز دوربین به صورت افقی به راست چرخش کند، به عبارت دیگر پن به راست هنگام گرفتن تصویر در جهت حرکت عقربه ساعت مستلزم چرخش دسته دوربین به سمت چپ است.

7-پن به چپ: حرکت پن به چپ هنگامی است که لنز دوربین به صورت افقی به سمت چپ چرخش کند. به عبارت دیگر پن به چپ هنگام گرفتن تصویر در جهت عکس عقربه ساعت مستلزم چرخش دسته دوربین به سمت راست است.

8-تیلت به بالا و تیلت به پایین: عبارت است از حرکت ساده دوربین به طوری که لنز دوربین به صورت عمودی به سمت بالا یا پایین حرکت کند. در تیلت به بالا دوربین به آرامی رو به بالا حرکت می کند، در تیلت به پایین دوربین به آرامی رو به پایین حرکت می کند.

9-کرب به چپ و کرب به راست: عبارت است از حرکت جانبی یا پهلو به پهلو دوربین به طور کلی همراه با پایه بر روی چرخ های عمود یا دالی. کرب به چپ یعنی حرکت پایه دوربین به سمت چپ، کرب به راست یعنی حرکت پایه دوربین به سمت راست. حرکت کرب بیشتر در فیلم به کار می رود تا در تلویزیون.

10-تراک به جلو و به عقب: تراک عبارت از حرکت دوربین پایه به سمت جلو یا به سمت سوژه. حرکت به سوی سوژه تراک به جلو نامیده می شود و دور شدن دوربین از سوژه را تراک به عقب می خوانند. حرکت تراک به دالی به جلو و دالی به عقب شباهت دارد. تذکر: حرکت دوربین بر روی پایه به صورت جانبی به طوری که در جهت زاویه شخص در جرکت انتقالی انجام دهد تراک به راست یا تراک به چپ خوانده می شود.

11-دالی به جلو و به عقب: حرکت دوربین بر روی چرخ ها یا دالی به سمت جلو یا عقب برای یک حالت یا یک سوژه در یک خط کما بیش مستقیم را دالی به جلو و به عقب می خوانند.

12-کرین به بالا و به پایین: بالا و پایین رفتن مجموعه دوربین بر روی جرثقیل مخصوص کرین خوانده می شود. کرین به یالا یا پایین غالبا مشابه حرکت پدستال دیده می شود. حرکت کرین به دوربین کمک می کند تا در مسافت بیشتری به طور عمودی حرکت کند.

13-زوم: عبارت است از تغییر فاصله کانونی عدسی دوربین که با دسته مخصوص زوم انجام می گیرد و تا زمانی که جایگاه دوربین تغییر نکند میتوان از حرکت آن در تصویربرداری استفاده کرد. تذکر: عدسی های زوم میتواند هم به صورت زاویه باز و هم بسته تنظیم شود. در دوربین های جدید تلویزیونی دکمه زوم حرکت عدسی ها را با فشار انگشت و به طور خودکار انجام می دهد.

14-زوم به داخل: عبارت از تغییر تدریجی زاویه بسته به زاویه باز. به طوری که سوژه به سوی دوربین یا دوربین در حال نزدیک و نزدیک تر شدن است. افکت زوم معمولا برای تاکید بر بخش خاصی از یک تصویر یا نشان دادن موضوع قابل تشریح از فاصله نزدیک است.

15-زوم به عقب: عبارت از تغییر تدریجی دسته کنترل زوم دوربین از حالت زاویه باز به زاویه بسته است به طوری که سوژه از دوربین یا دریچه دوربین دور و دورتر می شود. افکت زوم زوم به عقب عموما برای نشان دادن موقعیت ارتباطی مابین سوژه و محیط او است.

16-وایپ: یک افکت خاص برای بیان حالتی است که یک تصویر جانشین تصویری دیگر و یا قسمتی از آن می شود. به طوری که تصویر دوم به صورت اسلاید بالای تصویر قبلی را می پوشاند و آن را از صحنه خارج می کند. نمونه های مختلفی از وایپ به دست می آید که به صورت الکترونیک تولید می گردند. مانند وایپ دایره ای،وایپ صفحه ای،وایپ الماس گونه و وایپ افقی و عمودی و غیره.

17-وایپ به داخل: عبارت است از دستور یا علامتی که برای انجام وایپ به داخل به صورت یک منبع تصویری از قبل تعیین شده با استفاده از کلید افکت های مخصوص بر روی دستگاه مخلوط کننده تصویر به دست می آید.

18-وایپ به خارج: عبارت از دستور و علامتی است که برای گرفتن وایپ به خارج از منبع تصویری با استفاده از کلید افکت مخصوص اجرا می شود.

19-فوکوس شدن: عبارت است از وسیله بیان گذار یا عبور به طوری که تصویر خارج از فوکوس یا غیر واضح شده به صورت فوکوس یا واضح در آید.

20-خارج از فوکوس: عبارت است از یک وسیله بیان گذار یا عبور به طوری که یک تصویر دارای فوکوس از فوکوس خارج شده و غیر واضح می گردد.

21-کلید رنگ: عبارت از یک افکت مخصوص است که از یک رنگ به خصوص استفاده می کند. معمولا هنگام استفاده از رنگ آبی برای زمینه از کلید رنگ بهره گرفته می شود.


گردآورنده: ایمان پورجمالی

( بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است )






نوع مطلب : آنچه که یک فیلمساز بهتر است بداند، آموزش ها، 
برچسب ها : سینما، تلویزیون، تکنیک، ایمان پورجمالی، آموزشی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com