تبلیغات
Pourjamali Blog - چگونه فیلمنامه ای حرفه ای بنویسیم؟
 
در این پست چکیده ای از مهم ترین نکات برای نوشتن بهتر یک فیلمنامه آورده شده است.

برای درک بهتر و سریعتر هر صحنه یا سکانس در فیلمنامه برای خواننده توضیحاتی را در بالای آن می آوریم:                                                                                                            
به این ترتیب: داخلی یا خارجی بودن/ مکان اتفاق داستان/ زمان اتفاق داستان                               
که هر کدام ممکن است به صورت جزئی تر بیان شود به عنوان مثال:                                       
                          داخلی-باشگاه جوان-اتاق برگزاری جلسات-روز                                       

چند نکته: 1- برای نوشتن یک فیلمنامه ابتدا یک ایده اولیه نیاز است سپس ایجاد خط سیر کلی داستان و بعد ایجاد شاخ و برگ و اتفاقات فرعی که ما را به سمت نقطه اوج و انتهای داستان راهنمایی می کند.   
2-سعی کنید بیشتر مسائلی را در داستانتان بیاورید که به پیش برد داستان کمک کند و از پرداختن بیش از حد به جزئیات اضافی بپرهیزید.                                                                               

عوامل اساسی یک فیلمنامه: 1- پرسوناژ یا شخصیت اصلی 2- یک موقعیت دشوار 3- یک هدف 4- یک دشمن 5- یک خطر بزرگ تهدید کننده                                                                      

دیالوگ در فیلمنامه                                                                                                  
1-باید سعی شود دیالوگ ها در خود مفهومی داشته باشند.                                                      
2-دیالوگ ها نباید صرفا تبادل پرسش و پاسخ باشند.                                                            
3-در دیالوگ صرفا نباید پاسخ یک پرسش حرف باشد. بلکه می توان سکوت، یک ژست و غیره باشد.  
4-دیالوگ باید عاطفی، عقلانی و هدف دار باشد.                                                                
5-شخصیت هایی که هر چه هستند و هر چه فکر می کنند را به زبان می آورند یکی از مشخصه های بارز فیلمنامه های مبتدیان است.                                                                                   
6-دیالوگ سینمایی نباید کاملا از واقعیت الگو برداری کند زیرا دیالوگ های واقعی در زندگی اغلب کند و پر از بخش های اضافی و زائد هستند.                                                                         
7-هیچکاک: هنگامی که داستانی را در سینما توصیف می کنیم در جایی باید به دیالوگ روی آوریم که هر کار دیگری از توانمان بیرون باشد.                                                                           
8-شخصیت ها چه خوب و چه بد در داستان ممکن است که دروغ بگویند.                                   

نکته ای مهم: بهتر است در فیلمنامه شخصیت های فرعی دارای یک ویژگی خاص باشند مانند: سردی، گستاخی، بد ذاتی، قدرت و غیره                                                                                  
بسیار مهم: هیچگاه در شخصیت داستانتان تحول و تغییری ناگهانی بوجود نیاورید، این از نشانه های راحت طلبی فیلمنامه نویس است.                                                                                 



چه چیزی باعث تحرک و هیجان تماشاگر می شود؟                                                            
1-احساس کردن خود به جای قهرمان داستان، این مهم با دادن ویژگی های مهربان، جذاب، قدرتمند، دوست داشتنی و غیره به قهرمان داستان و یا با قرار دادن قهرمان در خطر یا بدبختی و یا رنج بردن قهرمان به خاطر ضربه وحشتناکی که به عزیزانش وارد گشته مانند قتل همسرش امکان پذیر است.      2–هراس: برای ایجاد ترس و انتقال ترس به تماشاگر تنها خلق پرسوناژهایی که در معرض خطر هستند کافی نیست. بلکه تماشاگر باید در حس این ترس شریک باشد بدین ترتیب در فیلمنامه هایی از این دست از پرسوناژ یا شخصیتی بهره می گیرند که مستمرا می هراسند و از طریق او ترس به تماشاگر منتقل می شود.                                                                                                             
3-رقت: برای مثال در فیلم پرسوناژی که برایمان اهمیت ندارد و زندگی شخصی اش برای ما ناشناخته است اگر با مرگ یا درد و رنج روبه رو شود احساسات تماشاگر تحریک نمی شود در حالی که اگر وجود پرسوناژ دیگری که چهره ای انسانی و آشناتر برایمان دارد زخمی شود یا مورد دشنام قرار گیرد با تمام وجود با او همدردی می کنیم.                                                                              
4- تغییر و تحول ثروت                                                                                             
5-سوء تفاهم و اشتباه گرفتن                                                                                        
6-شرایط اجتماعی قهرمانان داستان                                                                               
7-دشواری ها                                                                                                        
8-هدف                                                                                                               
9-انتخاب راه ها و گزینه ها                                                                                        
10-دشمن قهرمان داستان                                                                                           
هیچکاک: هر چه شخصیت منفی داستان موفق تر از آب درآید فیلم موفق تر خواهد شد.                    

بخش ها و زمان های مهم در فیلمنامه:                                                                            
1-شروع داستان: سعی کنید فیلم را با رخدادی بسیار قوی و عالی که قابلیت پیشرفت در طول داستان ندارد آغاز نکنید.                                                                                                    
2-سیر تحول داستان: هیچکاک می گوید: فیلم می بایست همواره همچون یک قطار در حال حرکت سرعت بگیرد تا رسیدن به نقطه اوج.                                                                             
3-نقطه اوج: اصولا در انتهای داستان قرار می گیرد و پس از آن صحنه هایی سرشار از آرامش و پایداری مشاهده می شود.                                                                                           

فراموش نکنیم: آوردن مقدمه ای در ابتدای هر فیلم الزامی است و برای درک داستان ضرورت دارد. مقدمه می تواند شامل این باشد که ما در کجا و در چه زمانی هستیم؟ شخصیت ها کدامند؟ روابطشان چگونه است و غیره. مقدمه نباید طولانی و کسل کننده باشد و تنها توسط دیالوگ های شخصیت داستان بیان شود.                                                                                                             

پایان داستان:                                                                                                         
1-پایان باز: در پایان باز یک راز همچنان بی پاسخ می ماند و یا مشکل داستان همچنان حل نشدنی باقی می ماند.                                                                                                              
2-پایان بسته: در این نوع پایان قهرمان به هدفش می رسد و تکلیف تمامی شخصیت های داستان مشخص می شود.                                                                                                   

حذف: گاهی لازم است برای غافلگیری تماشاگر قسمتی از فیلمنامه را که حاوی مطالبی است که بعد بیان می شود حذف کرد.                                                                                                 

پیش بینی: سعی کنید اتفاقات فیلمنامه تان تا حدودی غیر قابل پیش بینی باشد زیرا باعث ایجاد تعلیق می شود.                                                                                                                  

تعلیق: مسافر تاجری شب را در هتل کوچکی می گذراند و نیمه های شب به واسطه مسافر طبقه بالاتر که کفشش را به زمین می اندازد از خواب بیدار می شود. یک ساعتی می گذرد و مسافر تحملش به سر می آید. فریاد زنان به سقف می کوبد و می گوید به خاطر خدا کفش دیگرتان را هم بیاندازید شاید من بتوانم بخوابم نتیجه: بسیاری از فیلم ها سرشار از این گونه کفش ها و کفش هایی هستند که هرگز به زمین نمی افتند و ایجاد تعلیق می کند.                                                                             

شخصیت پردازی پرسوناژهای فیلمنامه:                                                                          
برای اینکار باید ویژگی های برای پرسوناژ در نظر گرفت 1-سن تقریبی که توسط ظاهر جسمانی یا در دیالوگ ها مشخص می شود.2-موقعیت اجتماعی در خانواده و جامعه 3-چگونگی رابطه با دیگران مثل خانواده و دوستان 4-رفتار دیگران با او 5-همچنین میتواند ویژگی هایی خاص داشته باشد نظیر داشتن یک تکیه کلام خاص، حرکت، ژست، واکنش و یا جزئیاتی خاص در لباس                                   

یک نکته: هیچگاه فیلمنامه را سراسر خنده، هیجان، ترس یا تعلیق قرار ندهید زیرا خسته کننده و ملال انگیز خواهد شد. همواره صحنه هایی آرام در بین آنها قرار دهید تا باعث تمرکز دوباره تماشاگر شود.   
یک نکته: در یک فیلمنامه جدی برای جلوگیری از خستگی تماشاگر می بایست حتما از لطیفه هایی کوتاه استفاده کرد.                                                                                                          
یک توصیه: برای بهترین شدن همواره باید تمرین کرد و نوشت. همیشه بعد از نوشتن فیلمنامه تان به تمام نکات گفته شده توجه کنید و ببینید که ایا فیلمنامه تان مشکلی دارد یا نه؟                                 


یک سوال: کدام زیباتر است؟ فیلمنامه ای با موقعیت های قوی و کارکترهای نه چندان عمیق و یا به عکس؟ ( جواب این سوال را بر اساس تجربیات و دانش خود برای این پست ارسال کنید)         


گرد آورنده: ایمان پورجمالی


( باز نشر این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است )




نوع مطلب : آنچه که یک فیلمساز بهتر است بداند، آموزش ها، 
برچسب ها : مقاله، سینما، هنر هفتم، آموزش، فیلمنامه، فیلمنامه نویسی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com