تبلیغات
Pourjamali Blog - روانشانسی رنگ ها
 

روانشناسی رنگ ها مبحث جالب و در عین حال مفیدی است که از آن در طراحی رسانه ها و خلق آثار هنری استفاده های قابل توجهی بعمل می آید. از میان کتاب های نوشته شده درباره روانشناسی رنگ ها می توان به کتاب روانشناسی رنگ ها نوشته پرفسور لوشر اشاره کرد. او از دو عنوان متفاوت درباره رنگ ها به شرح زیر استفاده می کند:           

1-ساختار: که عبارت است از معنای واقعی هر رنگ که پیوسته ثابت است. مثلا رنگ آبی مایل به تیره به معنای آرامش و سکون است صرف نظر از اینکه فردی این رنگ را دوست بدارد یا نه.                                                      

2-کارکرد: که عبارت است از تمایل ذهنی نسبت به رنگ که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تغییر های تست های      یاد شده بر آن استوار است                                                                                                         .                                                                                                                                   

پرفسور لوشر بر اساس ساختار رنگ ها نه بر اساس کارکرد رنگ ها تفسیرها و معانی خاص هر کدام از رنگ های هفت گانه خود را به شکل زیر اظهار می کند:                                                                                       

1-رنگ آبی: رنگی است که نشانه کامل آرامش است. اندیشیدن درباره این رنگ و مشاهده آن باعث کاهش فشار خون، تعداد نبض و تنفس می گردد. در هنگام بیماری و خستگی نیاز به مشاهده این رنگ بیشتر می شود و از حیث روانشناسی به معنای آرامش و از دیدگاه فیزیولوژیک معنای خوشنودی را می دهد. یعنی خوشنودی حاصل از آرامش که همواره با لذت بوده و وضعیتی هماهنگ، متوازن و عاری از اضطراب و احساس ثبات و یک پارچگی و امنیت را ایجاد می کند.       

2-رنگ سبز: رنگ سبز مایل به آبی نشانه عزم راسخ، پایداری و استقامت در برابر تغیرات است. بنابراین حاکی از ثبات عقیده و خودشناسی است و احساس امنیت و احترام به خود را مورد تایید قرار می دهد. لوشر عقیده دارد که رنگ سبز از حیث سمبولیک به درخت کاج شباهت دارد که درختی است غول آسا و نشانه ای است از غرور و تغییر ناپذیری. او معتقد است که ادراک حسی رنگ سبز طعم گس و محتوای عاطفی آن غرور است.                                                   

 

3-رنگ قرمز: رنگ قرمز نشانگر آن دسته از شرایط جسمانی است که بکار بردن انرژی ایجاد می کند. به هنگام مشاهده رنگ قرمز ممکن است افراد دچار افزایش فشار خون و میزان ضربان نبض و تعداد تنفس شوند. قرمز بیانگر صرف نیروهای حیاتی، فعالیت های عصبی و غدد داخلی در راه کسب نتایج مورد نظر و سرانجام کامیابی است. لوشر می گوید: رنگ قرمز نشانگر آرزوی شدید برای تمام چیزهایی است که شدت زندگی و کمال تجربه را در پوشش خود دارند. قرمز یعنی محرک اراده برای پیروزی از تمام مشکل های شور زندگی و قدرت تمایلات جنسی گرفته تا تحول انقلابی، انگیزه ای می باشد برای فعالیت شدید، ورزش، پیکار، رقابت، شهوت جنسی و باورآوری تهوع آمیز. قرمز یعنی تاثیر اراده یا قدرت اراده در حالی که سبز مظهر انعطاف پذیری اراده می باشد. رنگ قرمز از حیث سمبولیک شبیه به خونی است که در هنگام پیروزی ریخته می شود. ادراک حسی آن به صورت میل و اشتها ظاهر می شود و محتوای عاطفی آن آرزو و آمال است.                                                                                                                                

 

4-رنگ زرد: اثر رنگ زرد به صورت روشنی و شادمانی جلوه می کند. در مقام مقایسه رنگ قرمز چون به شکلی غلیظ تر و سنگین تر از زرد ظاهر می شود بنابر این از قدرت تحریک کنندگی و قدرت تلفیق بیشتری برخوردار است به شکلی که بدون استفاده از سلطه و یا فشار و اجبار افراد را به انجام یک عمل یا قبول یک فکر تشویق می کند. لوشر عقیده دارد که رنگ زرد نیز باعث افزایش فشار خون، ضربان نبض و تنفس افراد می شود ولی از ثبات کمتری برخوردار است. او می گوید صفات اصلی رنگ زرد عبارتند از روشنی، بازتاب، کیفیت درخشان و شادمانی زودگذر و اضافه می کند که زرد نمایانگر توسعه طلبی بلامانع، سهل گرفتن خاطر است. بنابراین بر عکس رنگ سبز که ممکن است تجمع اضطراب ناشی از آن منجر به فشار یا تشنج گردد، رنگ زرد موجبات تسکین و انبساط خاطر را فراهم می سازد که البته از حیث فیزیولوژیکی  تسکین خاطر به معنی رها شدن از مسولیت ها، آزارها و محدودیت ها است. از لحاظ سمبولیک رنگ زرد به گرمای دلپذیر نور آفتاب شباهت داشته و ادراک حسی آن طعم تند دارد و عناصر عاطفی آن را زنده ولی امیدوار کننده تشکیل می دهد.                                                                                                                          

 

5-رنگ بنفش: چون رنگ بنفش از ترکیب دورنگ قرمز و آبی به وجود می آید. بنابراین می تواند تمایل به حفظ خواص دورنگ را داشته باشد. به عبارتی ضمن حفظ جنبه سلطه گرایانه غیر ارادی رنگ قرمز، متانت رنگ آبی را حفظ کرده و به صورت مظهر همانند سازی جلوه می کند. منظور از مظهر همانند سازی در اینجا ادغامی است که میان هدف و ذهن بوجود می آید. به عبارت دیگر رنگ بنفش نماینده همخوانی و یکدستی آنچه ذهن در طلب آن است و با واقعیت خارج از ذهن می باشد. رنگ بنفش این احساس را در افراد به وجود می آورد که هر چیزی که اندیشیده شده و طلب شود بایستی واقعیت یابد. کسی که رنگ بنفش را دوست دارد به خاطر همین همانند سازی تمایل به این نیز دارد که دیگران نیز به آرزوها و آمال خود دست یابند.                                                                                                       

 

6-رنگ قهوه ای: نظر به اینکه رنگ قهوه ای همان رنگ زرد و قرمز تیره شده است بنابراین آن ویژگی بی ارادی شور زندگی رنگ قرمز را روبه کاهش می برد و آن انگیزه فعال و خلاق رنگ قرمز را زایل می کند.                           

 

7-رنگ سیاه: رنگ سیاه تیره ترین رنگ است و به همین دلیل نمایانگر مرزی است که در آنجا زندگی پایان می یابد. لذا می تواند نماینده پوچی و نابودی باشد. لوشر عقیده دارد رنگ سیاه نشانه نه و نقطه مقابل آن رنگ سفید نشانه بله قرار دارد و چنین اضافه می کند که سفید به صفحه خالی می باشد که داستان را باید روی آن نوشت و سیاه نقطه پایانی که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد رنگ سیاه خود را نفی می کند و در وجود هر رنگی که قرار می گیرد به همین دلیل آن را مورد تاکید قرار می دهد.                                                                                                           

 

داندیس در تایید آنچه پرفسور لوشر درباره روانشناسی رنگ ها گفته است اظهار می دارد: رنگ مهم ترین عنصر بصری از نظر بار احساسی و عاطفی است. بنابراین دارای نیروی ویژه ای در انتقال خبر بصری است. رنگ نه فقط دارای معنی عام است که مورد قبول همگان می باشد بلکه دارای معنی رمزی نیز هست مضافا اینکه افراد هر یک به فراخور نوع شخصیت خود دارای سلیقه های شخصی در انتخاب رنگ هستند. ولی به رغم تمام اهمیتی که برای رنگ قائل شده اند نحوه انتخاب آن به ندرت همراه با تجزیه و تحلیل درست و حساب شده انجام می گیرد. به هر حال خواه درباره آن درست فکر کرده باشد و خواه نه وقتی رنگ انتخاب می شود معنای بسیار زیادی همراه آن منتقل می گردد.               

 

رنگ های متضاد:

سفید در برابر سیاه

قرمز در برابر سبز

زرد در برابر بنفش

نارنجی در برابر آبی


گرد آورنده: ایمان پورجمالی

( باز نشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است )





نوع مطلب : آنچه که یک فیلمساز بهتر است بداند، 
برچسب ها : مقاله، رنگ، روانشناسی، لوشر، سینما،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com