تبلیغات
Pourjamali Blog - فیلمنامه نویسی و شخصیت پردازی در فیلمنامه
 


ملاقات با شخصیت‌های فیلمنامه

خلق شخصیت‌های یك فیلمنامه از سویی لذت‌بخش‌ترین و از سوی دیگر دشوارترین بخش كار است. این كار مانند ملاقات با فردی ناشناس است؛ در آغاز همچون نگاهی اجمالی به كسی بوده كه دوست دارید با او آشنا شوید، چیزی در او هست كه برایتان جالب است و می‌خواهید بیش‌تر درباره‌ی آن بدانید، پس اولین سؤالات پیش می‌آید و جواب‌هایی كه خود موجد سؤالات دیگری است تا این‌كه به نكته‌یی درباره‌ی او پی می‌برید كه باید آن را «دستاویز» قرار دهید.
ابتدا سؤالاتی مطرح می‌شود كه اطلاعات مشخصی را در اختیارمان می‌گذارد؛ اسمت چیست؟ اهل كجایی؟ شغلت چیست؟ ازدواج كرده‌یی؟ بچه هم داری؟ از چه طبقه‌یی هستی؟ بعد نوبت به سؤالاتی می‌رسد كه طرز فكر او را نشان می‌دهد؛ كارت را دوست داری؟ به خدا ایمان داری؟ به چه‌ كسی رأی می‌دهی؟ درباره‌ی مجازات‌های عمومی چه نظری داری؟ گول زدن مأموران مالیاتی اشكالی دارد؟ سپس نوبت تجربیاتی است كه او از سر گذرانده است؛ واكنش‌ها و رفتارهایی كه احساسات را بیان می‌كنند و موقعیت‌هایی كه موجب غضب، حسادت، لذت، كسالت و عشق می‌شوند. فقط بعد از تمام این سؤال و جواب‌ها و آگاهی از تجربیات اوست كه كم‌كم این شخص را می‌شناسید؛ این كار البته نه ساده است و نه سریع، بلكه كاری است بزرگ كه از آن گریزی نیست. خلق و پی‌ریزی شخصیت‌ها كار خطیری است؛ كاری كه مخصوص خدایان است. مسئله این نیست كه بفهمید فلان كس كیست و اهل كجاست، مسئله این است كه بفهمیم او باید اهل كجا باشد تا همان كسی بشود كه می‌خواهیم؛ این كار مانند نگاه كردن به نتیجه‌ی نهایی نیست، بلكه خلق آن عللی است كه امكان می‌دهد شخصیتی ساخته شود تا داستان را بهتر تعریف كند. خلق و پی‌ریزی شخصیت، همچون یافتن یك دیدگاه و یا راهی تازه، نگاه به جهان است؛ مانند كشف دیدگاه‌ها، عقاید، سلایق، نیازها، الگوهای رفتاری و واكنش‌های گوناگون است، به بیان دیگر درآمیختن سال‌ها تجربه‌ی شخصی در چارچوب فرهنگ‌های فردی و عمومی است.



شخصیت‌های خوب فیلمنامه

خلق شخصیت‌های فیلمنامه مانند ملاقات با فردی جدید است، ولی این شخصیت‌ها هیچ‌وقت مانند آدم‌های واقعی نیستند؛ آنان همیشه از آدم‌های واقعی پیچیده‌تر، جالب‌تر و سلطه‌گرتر هستند. «چارلی دیویس» یك مشت‌زن معمولی نیست، او مشت‌زنی حساس است؛ فقط مغرور نیست، به‌اشتباه مغرور است. او دستخوش عصبانیتی عادی نمی‌شود، بلكه گاه تا سرحد جنون خشمگین می‌شود.
یك شخصیت «خوب»، مثل «چارلی»، «زاك»، «كارن»، «جیم»، «بوك» و «آكسل»، شخصیتی منحصر به فرد است. هر كدام از این شخصیت‌ها دنیاهای پنهانی خود را دارد همراه با ضعف‌ها و قوت‌ها، شكست‌ها و پیروزی‌ها، ترس‌ها و امیدها و زمان و مكانی كه در آن نیازهایش برآورده و یا سركوب شده است؛ شخصیت‌های خوب از میان این دنیاهای خاص و متفاوت سر بر می‌آورند.

رفتارهای انسانی هیچ‌وقت تصادفی نیست. هر شخصیتی گذشته‌یی را به دوش می‌كشد كه دلیل رفتارهای حال و آینده‌اش است. هنگامی یك شخصیت را می‌توان باور كرد كه پاسخ‌های زمان حالش بازتاب گذشته‌اش باشد و هر كنش او را بتوان نتیجه‌ی تجربه‌ی قبلی‌اش دانست. دلتنگی چارلی در هر كاری كه می‌كند و هر تصمیمی كه می‌گیرد هویداست. نیاز او به تأمین خواسته‌های مادی بر همه‌ی انتخاب‌هایش اثر می‌گذارد تا آن‌كه زمانی می‌رسد كه برایش كسب احترام مهم‌تر از پول درآوردن می‌شود؛ نیازش به كسب احترام ریشه در فرهنگ یهودی، ارزش‌های خانوادگی و غرور شخصی‌اش دارد. زاك از آن‌جا به هدف خویش دست می‌یابد كه عزم خود را جزم كرده است تا زندگی متفاوتی با نوع زندگی پدرش در پیش گیرد؛ این كه می‌تواند عاشق پائولا شود، به دلیل تأثیراتی است كه از مادرش پذیرفته و این كه می‌تواند از خود مراقبت كند، به واسطه‌ی تجربیاتی بوده كه در گذشته به دست آورده است. شخصیت‌های خوب فضای لازم برای رشد را دارند، از جایی شروع می‌كنند و به جایی دیگر می‌رسند. هر شخصیتی باید در درونش توان بالقوه‌ی رشد را داشته باشد و باید در جهتی حركت كند كه این توان بالقوه‌اش بارور شود. شخصیت‌های خوب از تجربیاتی خطیر مانند غرق شدن یا شنا كردن، گفتن یا ساكت ماندن و ماندن یا مردن پندها می‌گیرند، با اجرای یك تصمیم به اجرای تصمیم دیگری مشغول می‌شوند و به‌تدریج تغییر می‌كنند. تغییر شخصیت‌ها، رنگ و بوی هر داستانی است.



گردآورنده: ایمان پورجمالی

( بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است )





نوع مطلب : آنچه که یک فیلمساز بهتر است بداند، آموزش ها، 
برچسب ها : فیلمنامه نویسی، سینما و تلویزیون، شخصیت پردازی، کارگردانی سینما، ایمان پورجمالی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com