تبلیغات
Pourjamali Blog - جایگاه لهجه ها در بیان تئاتری
 
  
تسلط بر لهجه های بومی یك یا چند منطقه، ثروتی عظیم برای بازیگران محسوب می شود. ادای صحیح یك لهجه در نقشی خاص، به طرز غیر قابل توضیحی به تأثیرگذاری آن نقش كمك میكند. مانند عطری ناشناخته لهجه ها تاریخ را روی صحنه جان می بخشند و ما را به یاد زمان ها و مكان های دیگر می اندازند. یك یانكی ما را به قلب حیات در جنوب شرقی ایالات متحده و سنت های بومی آن دیار می برد. لهجه تنسی هیل بیلی یادآور غنای فولكولر مناطق كوهستانی است. موسیقی موجود در لهجه های گوناگون، حتی بیشتر از تغییرات صوتی صحنه روی تماشاگران تأثیر می گذارد. نمایشنامه نویسانی كه لهجه منطقه ای را می دانند، با تبدیل اصطلاحات محلی به زبان ملی،مفاهیم سنتی یك منطقه را به سطح ملی وسعت خواهند بخشید.
لهجه به عنوان بخشی از یك نقش، همیشه و در همه حال شاید بازیگران را به مبارزه بطلبد. گاهی اوقات به جهت نوع دیالوگ نویسی درام نویس، كارگردان شما را به تزریق لهجه ی مورد نظر نویسنده در متن نمایش ترغیب می كند. لهجه ها در كمدی های موزیكال و اساساً  نمایشنامه های امروزی جایگاه خاصی دارند. می توان از طریق ایجاد تغییر در هجابندی به تلفظ های خارجی دست یافت. این تغییرات در فرایند دستیابی بازیگر به لهجه ای  خاص هم كارایی دارد. تفاوت لهجه ی بومی با تلفظ خارجی  این است كه لهجه به زبان غیر رایج  در سطح ملی و فرا ملی  و رویكرد محدود زبانی در ناحیه  و منطقه ای محدود اطلاق می گردد. تحلیل و كالبدشكافی لهجه ها  و تلفظ های خارج از حوزه ی ملی، مبحث بسیار گسترده ای است و نیاز به كتابی مستقل دارد تا بتوان حق مطلب را ادا نمود.تغییرات در هجابندی، لزوماً ناقل تحولات آگاهانه ی تلفظ و گونه ی بیانی ناحیه ای خاص نیست. شما به عنوان یك بازیگر، باید هوشمندی شنیداریتان را بالا ببرید تا ساختار كلی یك لهجه در حافظه و مخیله تان شكل و قوام یابد.
 بازیگرانی كه دارای بیان قدرتمندی هستند، به راحتی می توانند الگوهای زبانی لهجه ها را  وارد نحوه گویشی خویش نمایند و مهارت خویش را در انطباق الگوهای مذكور با قابلیت های بیانیشان به نمایش بگذارند، البته این انطباق بیانی، باید در طول مدت اجرای نمایش تداوم یابد. در صورت تغییر حروف بی صدا یا صدادار در لهجه ای خاص باید این تغییر تا پایان نمایش حفظ شود. مثلاً اگر «من» در گویش خراسانی «مو» تلفظ می شود باید تا انتهای اجرا این تغییر حفظ گردد. می توان در متن نمایشی یا اجرا از ترانه های محلی هم استفاده دراماتیك نمود. اولین اصل دز به كارگیری لهجه در اجرای صحنه ای آن است كه تغییرات صوتی –هجابندی واقعی لهجه به منظور  ایجاد حداكثر فضای قابل درك برای تماشاگران  تقلیل یابند. ساده سازی لهجه تا جایی تداوم می یابد كه  تنها تفاوت های آشكار و محدودی میان لهجه مورد نظر با زبان  عامیانه رایج باقی می ماند، تفاوت هایی كه برای عامه مردم قابل فهم و هضم است. هنگام به كارگیری تلفظ خارجی در دیالوگ ها تنها به رگه هایی از تلفظ مورد نظر بسنده كنید و با تأكیدگذاری غلط واژه ها به حس نهفته  در زبان بیگانه دست یابید. 
ساده ترین و بهترین روش برای رسیدن به یك لهجه  یا تلفظ بیگانه، روش شنیداری و بعد تقلید از آن لهجه یا تلفظ است. تمرینات خودتان را با لهجه ای آغاز كنید كه با آن آشنایی بیشتری دارید. شاید والدین، پدربزرگ یا مادربزرگتان به لهجه خاصی تكلم كنند، در این صورت گوش شما با زیر و بم های آن لهجه آشنایی دارد و شما با تسلط بالایی می توانید به آن لهجه صحبت كنید گذشته از این مسأله شما  می توانید كه اجراهای  ضبط شده ی كمدین ها را گوش نمایید. این اجراها می توانند منبع الهام بخش برای هنرجویانی باشد كه قصد دارند روی لهجه ها تسلط پیدا كنند. اگر می خواهید در نقشی خاص زبان مادریتان را به لهجه ی خارجی مثلاً انگلیسی صحبت كنید، كافی است به نحوه تكلم بكی از بومی های انگلستان به زبان مادریتان توجه كنید. شاید به جای اینكه شما تلفظ استاندارد زبانتان را به او یاد بدهید، او لهجه خاص خودش را به شما آموزش بدهد.
كتاب فن بیان
 نویسنده انجلین مچلین


گردآورنده: ایمان پورجمالی

( بازنشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است )






نوع مطلب : آموزش ها، 
برچسب ها : انجلین مچلین، فن بیان، بیان تئاتری، کتاب فن بیان، ایمان پورجمالی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


کپی برداری از پورجمالی بلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

Pourjamali Blog

Pourjamali Blog
"سینما نوشتاری مدرن است، با جوهر نور" ژان کوکتو
درباره پورجمالی بلاگ

ایمان پورجمالی هستم، نویسنده، تدوین گر و کارگردان سینما.در این وبلاگ شما می توانید تعدادی از آثاری که تاکنون در تهیه و تولید آنها اعم از نویسندگی، تصویربرداری ،تدوین و کارگردانی نقش داشته ام و با کسب مجوز از تهیه کننده قابل انتشار می باشند را مشاهده و دانلود نمائید.همچنین مقالات و آموزش های کاربردی هنر هفتم سینما را مطالعه و در صورت تمایل با ذکر منبع به اشتراک بگذارید.






iman[DOT]pourjamali [AT] gmail[DOT]com